Veelgestelde vragen
- Wordt een hoortoestel vergoed door de zorgverzekeraar?
-
In veel gevallen worden hoortoestellen via uw basisverzekering voor 75% vergoed:
- U heeft een gehoorverlies van meer dan 35dB
- U heeft tinnitusklachten
- U heeft een bijzondere individuele zorgvraag
Soms worden vanuit de aanvullende verzekering ook accessoires, zoals een afstandsbediening vergoed.
- Hoe werkt de vergoeding basiszorgverzekering
-
Vergoeding van hoortoestellen valt onder de basisverzekering. Om voor een hoortoestel in aanmerking te komen geldt dat u een gehoorverlies heeft van 35dB of meer en/of tinnitusklachten of dat u een bijzondere individuele zorgvraag heeft.
Vanuit de basisverzekering worden hoortoestellen en tinnitusmaskeerders voor 75% vergoed. Zelf betaalt u een eigen bijdrage van 25%. Het kan zijn dat (een deel van) uw 25% eigen bijdrage vergoedt wordt vanuit een aanvullende verzekering.
DE JONG Audiciens heeft contracten met alle zorgverzekeraars.
- Hoe wordt bepaald op welke hoorhulp u recht heeft
-
Indien u aanspraak wilt maken op vergoeding vanuit de basiszorgverzekering, dan heeft u recht op 'adequate functiegerichte' hoorzorg. Dat wil zeggen dat u vergoeding van maximaal 75% ontvangt voor hoorhulpmiddelen waarmee u goed kunt functioneren. Complex waar nodig en simpel waar mogelijk. U wordt volgens een protocol ingedeeld in één van de 5 patiëntcategorieën: categorie 1 is relatief eenvoudig, categorie 5 is het meest complex.
- Hoe werkt het protocol voor vergoeding basiszorgverzekering?
-
Er wordt gemeten hoe uw gehoor er voor staat (medische test en audiologische metingen).
Er wordt met een speciale vragenlijst in kaart gebracht welke beperkingen u ervaart in het horen en verstaan en wat de belangrijke situaties zijn waar verbetering moet komen (luistersituaties).
1 en 2 moeten uitwijzen of u een eenvoudige of een complexe ‘zorgvraag’ heeft ofwel in welke categorie u valt.
Er wordt gezocht naar de passende ‘hooroplossing’. Hoortoestellen zijn ingedeeld in eenzelfde vijf-groepen-indeling van eenvoudig naar complex. Valt u bijvoorbeeld in categorie 2, dan kiest u samen met uw audicien een hooroplossing uit bijbehorende toestelcategorie 2. Door middel van een upgrade kunt u de categorie verder personaliseren. U kunt kiezen uit minimaal 2 of 3 merken per categorie.
- Kan ik een toestel uit een hogere categorie kiezen?
-
Ja, dat kan. Het kan zijn dat u een hoortoestel mag uit categorie 3 maar u wilt meer dan kunnen wij door middel van een upgrade u dat geven wat voldoet aan uw wensen.
- Welke typen hoortoestellen zijn er?
-
- AHO
- LIHO
- IHO
- DESIGN
- POWER
- Waarom kost hetzelfde hoortoestel bij de ene audicien meer dan bij de andere?
-
DE JONG Audiciens biedt u vakmanschap, kwaliteit, service én de beste prijs. Er zijn hoorapparaten van 0 euro tot 1500 euro eigen bijdrage per stuk. Het gaat erom wat u nodig heeft, daar gaan we naar opzoek.
Kwaliteit, vakmanschap, flexibiliteit, kennis, kunde en service hebben geen zichtbaar prijskaartje. Deze is bij de prijs voor hoortoestellen inbegrepen.
Let bij het vergelijken van prijzen op aanvullende (verborgen) kosten. Bij DE JONG Audiciens bespreken wij altijd vooraf alle kosten. Geen ongewenste verrassingen achteraf dus.
Bij DE JONG Audiciens heeft u de keuze uit alle merken hoortoestellen.
Niet alle audiciens (of audiciensketens) bieden u alle mogelijkheden. Dit heeft te maken met bepalende en/of beperkende afspraken met zorgverzekeraars en/of fabrikanten. DE JONG Audiciens kiest voor de beste zorg voor u. U kiest welk toestel het beste bij u past.
Natuurlijk onderhandelen wij over de beste condities, maar DE JONG Audiciens wordt niet beperkt door bepalende afspraken met zorgverzekeraars en fabrikanten.
TIP
Let bij het vergelijken van prijzen op de service die hoort bij uw aankoop.
DE JONG Audiciens biedt u altijd de beste en volledige service.
- Beste prijs
- Vriendelijk en hoogst mogelijk opgeleid personeel
- Flexibiliteit - maak zelf een afspraak, direct in onze agenda.
- Extra - net even een stapje verder door bijvoorbeeld huisbezoeken en onbeperkte nazorg. U kunt altijd terecht als u een probleem heeft
- Openingstijden ook op zaterdag open
- Voldoende parkeergelegenheid
- Uit welke hoortoestellen kan ik kiezen?
-
Naast de categorieën (link naar Wordt een hoortoestel vergoed door de zorgverzekeraar?) die gelden voor de vergoeding uit de basiszorgverzekering kunnen hoortoestellen in een aantal typen worden ingedeeld.
- IHO
- AHO
- LIHO
- DESIGN
- POWER
(bij het aanklikken van een type doorlinken naar eerdere tekst in Welke typen hoortoestellen zijn er?)
DE JONG Audiciens biedt u de keuze uit alle beschikbare merken en modellen.
Deze pagina moet een link bevatten naar de nieuwe pagina met de modellen IHO/AHO/LIHO/etc ))
- Hoe werkt een hoortoestel?
-
Hoortoestellen zijn kleine geluidsversterkers met een microfoon, een versterker en een luidspreker. Een microfoon vangt de geluiden op en zet ze om in een elektrisch signaal. De digitale versterker bewerkt en versterkt dit signaal, zodat het oor een beter geluid aangeboden krijgt. De luidspreker (ontvanger) zet het elektrische signaal weer in geluid om.
- Hoe kan ik mijn gehoorapparaten beschermen tegen vocht en transpiratie?
-
De elektronica in hoortoestellen is per definitie niet goed bestand tegen vocht. Als hoortoesteldrager probeert u vochtige omstandigheden zo veel mogelijk te vermijden (regenwater, douchen, zwemmen, enzovoorts). Maar dit kan niet altijd. U kunt bijvoorbeeld transpiratievocht of regen niet altijd tegengaan. Wat te doen?
Verschil per merk
Bij de aanschaf van uw hoortoestellen kunt u al aangeven op zoek te zijn naar toestellen die vochtbestendig zijn. Het ene merk hoortoestellen is beter bestand tegen vocht, dan het andere merk. De meeste nieuwe digitale hoortoestellen beschikken tegenwoordig over een nanocoating.Droogdoosje
Wat ook goed werkt om beschadiging door vocht tegen te gaan is een droogdoosje waar u uw hoortoestellen 's nachts inlegt. Er bestaan droogdoosjes en -zakjes op elektriciteit of met droogtabletten. - Hoe snel raak je gewend aan een nieuw hoortoestel?
-
De een is snel gewend aan een nieuw hoortoestel, de ander doet er lang over. De gewenningstijd verschilt per persoon. Dit kan onder meer afhangen van:
- uw mate van gehoorverlies;
- de aard van uw gehoorverlies: er zijn meerdere soorten slechthorendheid;
- de tijd dat u al slechthorend bent;
- het soort hoortoestel dat u probeert;
- de situaties en de mate waarin u het hoortoestel gebruikt;
- uw houding ten aanzien van het willen of moeten dragen.
Vaak kunt u het gewenningsproces positief beïnvloeden door uw nieuwe hoortoestel een tijdlang voor één bepaalde luistersituatie te gebruiken. Als dit goed gaat, kunt u het toestel stapsgewijs in steeds meer luistersituaties gaan gebruiken.
- Kan ik zelf een hoortoestel uitkiezen?
-
Ja. Bij DE JONG Audiciens heeft u alle keuzevrijheid.
- Wat is het verschil tussen een StAr-geregistreerde audicien en een audicien met een StAr-keurmerk?
-
In Nederland geeft Stichting Audiciensregister (StAr) kwaliteitsverklaringen af aan audiciens en winkels. Een audicien die als persoon voldoet aan de eisen van vakbekwaamheid en die werkt volgens de eisen van StAr, kan een registratiebewijs aanvragen. Deze registraties zijn terug te vinden in het Audiciensregister (link naar: http://www.audicienregister.nl/zoekeenaudicien/audiciens/default.aspx).
Om geregistreerd te blijven dient een audicien zijn of haar kennis op peil te houden door trainingen, cursussen, opleidingen, congres- en beursbezoeken enz. Dit wordt jaarlijks getoetst.
Niet geregistreerde audiciens zijn niet gecontroleerd op kennis en vakbekwaamheid door Stichting Audiciensregister. De triage-audicien mag rechtstreeks verwijzen naar de KNO-arts. De Jong Audiciens heeft 3 triage-audiciens in dienst.
- Is het schadelijk om het dragen van een hoortoestel nog even uit te stellen?
-
Nee, maar wanneer u meteen een hoortoestel gebruikt zodra u minder hoort dan profiteert u daar wel van. U verstaat gewoon weer wat de ander tegen u zegt en uw hersenen en oren kunnen het 'nieuwe' geluid beter verwerken. Met hoortoestel hoeft u minder geconcentreerd te luisteren, waardoor u minder snel moe bent.
- Hoe weet ik of ik slecht hoor?
-
Het eerst merkt u dat in grote gezelschappen. Woorden van de gesprekspartner vallen weg tegen het rumoer op de achtergrond. U kunt zelf, anoniem, een hoortest doen. Dat kan via de telefoon of via internet.
Twijfelt u? Kom langs of maak een afspraak voor een vrijblijvende en gratis hoortest.
'Kom langs' linken naar 'bezoekadres' en 'maak een afspraak' naar google agenda
- Een nieuw hoortoestel – hoe werkt dat?
-
Welk traject moet u volgen?
Als u twijfelt aan uw gehoor kunt u eerst een hoortest laten maken. Aan de hand van de hoortest wordt bepaalt of u naar de KNO-arts of Audiologisch Centrum moet, of dat wij u meteen kunnen helpen. De leidraad is het NOAH-protocol wat geldt voor alle audiciens.
Verwijzing naar de KNO-arts kan direct zonder dat u langs de huisarts hoeft. Er zijn uitzonderingen dus het kan zijn dat u toch naar de huisarts wordt verwezen i.v.m. een oorontsteking, de verzekeraar die het vraagt of om een andere reden.
Bij de KNO-arts wordt een hoortest gemaakt dat tevens als recept dient voor de verzekering. De arts kijkt of er niets medisch aan de hand is. Met dit recept kunt u weer naar de winkel waarbij met u besproken wordt wat de mogelijkheden zijn. Als u direct door de audicien geholpen mag worden is de hoortest die gemaakt wordt het recept voor de verzekering. Samen met de audicien maakt u een keuze met welk toestel en type we gaan beginnen. Voor de verzekering moet u een vragenlijst invullen de zogenaamde Amsterdamse vragenlijst. U kunt deze alvast downloaden, invullen en meenemen als u dat wil. Deze vragenlijst is altijd nodig en dient in uw dossier te zitten bij de audicien.
Proefperiode
De proefperiode is nodig om het beste hoortoestel voor u te vinden. Tijdens de proefperiode zullen verschillende controles plaatsvinden om te kijken hoe het gaat met de hoortoestellen. Het hangt van het resultaat af hoeveel controles u nodig heeft. Het eindresultaat hangt mede van de tijd af die u wilt investeren in het zoeken naar de juiste klank (fabrikant), instellingen, type en spraakverstaan. Zolang wij vinden dat het resultaat beter kan blijft de proef doorlopen. Het beste resultaat zorgt ervoor dat de hoortoestellen niet in de kast verdwijnen.
De eindcontrole
Bij de eindcontrole worden diverse metingen gedaan waarbij wordt gekeken of het resultaat dat behaalt is ook echt zo goed is als wij mogen verwachten en zouden willen. Als de testen goed zijn kan de proefperiode worden afgesloten.
Service
Nadat de proefperiode succesvol is afgesloten komt misschien wel het belangrijkste gedeelte in het aanschaffen van hoortoestellen. De service nadat u het toestel heeft gekocht. Bij DE JONG audiciens kunt u altijd terecht. Er is 6 dagen per week een triage-audicien aanwezig die u kan helpen. Als u een probleem heeft wordt u altijd geholpen. Dit klinkt heel logisch maar dat is het niet. Bijna altijd is het zo dat als u een probleem hebt de audicien niet aanwezig is (hij is er maar 1 dag in de week), dat u een afspraak moet maken of dat u op een inloopspreekuur mag komen wat maar 1 uur in de week is. Bij DE JONG audiciens is het zo dat u altijd terecht kan als u een probleem heeft! U wordt dus niet alleen goed geholpen als u een hoortoestel wilt aanschaffen maar ook als er problemen zijn.
- Kan ik overstappen naar een andere audicien?
-
Als consument kunt u zelf kiezen naar welke audicien u wilt gaan voor het aanschaffen van hoortoestellen.
Onzeker over uw huidige audicien?
Heeft u twijfels over de diagnose van een andere audicien? Bent u onzeker of uw huidige audicien u goed begrepen heeft? Ontevreden over uw hoortoestel of de instellingen? Wellicht kunnen wij het voor u oplossen.
DE JONG Audiciens biedt u gratis en vrijblijvend een second opinion. Kom langs of maak een afspraak voor een vrijblijvende en gratis second opinion.
- Hoe kan ik het beste mijn gehoorgang schoonmaken?
-
Oorsmeer houdt de gehoorgang 'zuur', waardoor bacteriën en schimmels geen kans krijgen zich te ontwikkelen en ontstekingen te veroorzaken. Oorsmeer wordt geleidelijk naar buiten getransporteerd en neemt daarmee het vuil mee. In principe is het oor zelfreinigend en hoeft u deze niet extra schoon
te maken. Bij mensen die oordoppen dragen of oorstukjes van een hoortoestel, kan het proces van afvoer naar buiten verstoord worden. Er zijn dan diverse manieren om uw gehoorgang schoon te houden.
Handdoek
Vaak is het al voldoende als u na het baden uw oren schoonmaakt met een punt van de handdoek.
Haakje of uitzuigen
Vermoedt u dat er een prop van oorsmeer is ontstaan, dan gaat u bij voorkeur naar een kno-arts die het oor schoonmaakt met een cerumenhaakje of een zuiger, waarbij de arts tegelijkertijd goed zicht heeft in de gehoorgang.
Uitspuiten
Het zogenaamde 'uitspuiten' dat vaak door huisartsen wordt gedaan, heeft niet onze voorkeur. Indien een oor nat wordt is de kans op infectie immers groter, zeker als het oor niet (meer) voorzien is van waterafstotend oorsmeer.
Geen oorreiniger of wattenstaafjes
Er bestaan stofzuigende oorreinigers en ook wattenstaafjes worden vaak gebruikt om de gehoorgang schoon te maken. Wattenstaafjes en dopjes of tipjes van oorreinigers kunnen echter gemakkelijk de huid in de gehoorgang beschadigen, waardoor een ontsteking kan ontstaan. Bovendien kunnen zij kleine hoeveelheden oorsmeer juist dieper in de gehoorgang duwen, waardoor uiteindelijk een afsluitende prop kan ontstaan. De zuigkracht van de stofzuigende apparaatjes is bovendien vaak te gering om goed te reinigen.
- Hoeveel Nederlanders zijn slechthorend en hoeveel daarvan gebruiken hoortoestellen?
-
Nederland telt ongeveer 1,5 miljoen doven en slechthorenden, waarvan een derde een hoortoestel gebruikt (ongeveer 500.000).
25% van 60-plussers heeft een gehoorverlies van 35 dB (licht slechthorend) of meer.
75% van de 85-plussers heeft een gehoorverlies van 35 decibel (dB) (licht slechthorend) of meer.
- Waarom De Jong Audiciens?
-
DE JONG Audiciens is een zelfstandig werkend audiciensbedrijf, waarbij het vakmanschap, service en betrouwbaarheid op de eerste plaats staan. Deze vakaudiciens voeren een breed assortiment aan hoortoestellen, hebben veel aandacht voor hun klanten en kiezen voor individuele oplossingen, op maat gemaakt en afgestemd op uw persoonlijke wensen.
- Kan ik zelf een hoortoestel uitkiezen?
-
Ja. Bij DE JONG Audiciens heeft u alle keuzevrijheid. Alle merken en type toestellen zijn leverbaar
- Welke merken of toestellen kan DE JONG Audiciens leveren?
-
DE JONG Audiciens voert een vrij merkenbeleid. Dat wil zeggen dat ieder merk, maar ook ieder toestel geleverd kan worden. Er zal altijd gezocht worden naar de meest optimale oplossing voor iedere individuele klant.
- Wat kan De Jong Audiciens voor mij betekenen?
-
DE JONG Audiciens verdiept zich in uw persoonlijke gehoorproblematiek en luistert naar uw persoonlijke wensen en voorkeuren. Zo zal uiteindelijk de keuze vallen op het hoortoestel dat optimaal bij u past.
DE JONG Audiciens hanteert geen maximum aan het aantal service-afspraken. U krijgt service wanneer u dat nodig heeft, zo vaak u dat nodig heeft.
- Voordelen De Jong Audiciens
-
DE JONG Audiciens heeft uitsluitend gediplomeerde en hoogopgeleide Triage-audiciens in dienst, die altijd zullen streven naar de meest ideale oplossing voor u. Tevens wordt er gewerkt met topklasse apparatuur, waardoor er zeer nauwkeurige metingen kunnen worden verricht. En uiteraard voldoet DE JONG Audiciens aan de kwaliteitseisen van Stichting Audicienregister (StAr).